Млади лидери – Маруша Хроват, Луна \ТБWА Љубљана: Нама младима се само по себи чини нормалним да наглас кажемо своје мишљење

Разговарала: Асја Дупановић

Задњих се година тржиште агенција прилично исфрагментирало. Дигиталне, ПР, Цонтент, чак и спортске агенције дале су свака свој допринос, што је на тренутке доводило до шизофреног појављивања робних марки и слабило њихову неопипљиву вриједност

Маруша Хроват стратешка је планерка у љубљанској агенцији Луна \ТБWА, према Еффие наградама тренутно најучинковитијој словенској агенцији. Има међународно искуство у градњи стратегија за брендове различитих клијената, а један од чаробних састојака њеног успјеха чине аналитичко и креативно промишљање засновано на филозофији дисрупције коју његује ТБWА мрежа.

ММ: Шта те је привукло да почнеш радити у комуникацијској идустрији?

Маруша Хроват: Најприје су  ме занимали медији и новинарство –  у средњој школи сам почела радити на радију Унивоx у Кочевју (одакле долазим), али сам се онда ипак одлучила  да упишем студиј Комуникологије, желећи добити шире образовање с подручја комуницирања. Током цијелог студија била сам активна чланица студенстке секције Друштва за маркетинг, на трећој сам години почела радити у Словенског оглашивачкој комори (СОЗ), на фестивалима СОФ и Голден Друм. Тамо сам заиста изблиза упознала оглашавање. Била сам очарана свим одличним креативним идејама и помислила »и ја бих жељела ово радити«.

ММ: У Луни си случајно или циљано? Какав си пут прошла до позиције стратешког планера?

Маруша Хроват: У Луну сам дошла случајно. Тражили су асистента вођи пројекта, а будући да су знали да се у СОЗ-у стварају добри кадрови за рад у агенцији, обратили су се њима. Тамо су ме препоручили и након неколико кругова разговора изабрана сам за позицију на којој сам провела годину и по дана. Крајем 2014. напустила сам Луну  јер сам уписала магистериј из стратешког комуницирања. Провела сам један семестар у Шведској и открила да је стратешко планирање нешто што ме занима и што би могло бити добро за мене јер комбинује аналитичко и креативно мишљање. У међувремену, стално сам била у контакту са Дали Бунгич, директорицом Луне. Када сам изразила жељу да радим у иностранству, договориле смо се да свој ЦВ пошаљем агенцији ТБWА\Белгиум у Брисел. Након неколико разговора са стратешким директором, добила сам могућност да се као практиканткиња придружим стратешком одјелу агенције. У априлу 2016. вратила сам се у Луну и преузела позицију стратегиње.

ММ: Чему те је научило ово искуство рада у иностранству?

Маруша Хроват: Већ је само студирање у иностранству било незаборавно искуство, па сам се заиста радовала раду у иностранству, знајући да идем у једну од најјачих агенција у Европи када је стратешко подручје у питању. Добила сам много више од онога што сам очекивала. ТБWА\Белгиум је велика агенција са 200 упосленика, њих 12 који раде у стратешком одјелу. С клијентима се тамо ради заиста продубљено, пуно раде на маркетиншком и пословном плану. Добила сам јако добре основе које су кључне за рад стратега. Прихватити мораш да у једном тренутку имаш осјећај да цијели интернет знаш напамет, колико истражујеш и тражиш. Али то је једини начин да створимо револуционарне идеје, чему у ТБWА мрежи увијек тежимо пратећи методологију дисрупције. Иностранство, само по себи, даје увид у то да је све могуће и да ништа није немогуће (с чим у нашој регији понекад имамо проблем, због наше мале величине).

ММ: Таленат, упорност, учење, добар рад, подршка тима… Шта мислиш да је пресудно за младог човјека да се развије и успије у оглашивачкој агенцији?

Маруша Хроват: Основа су свакако старије колеге које те уводе у радне процесе, охрабрују те и дају ти конструктивну критику, када је то потребно. Култура агенције може увелико утицати на развој појединца. Таленат је, наравно, важан, поготово код креативаца али, по мом искуству, човјек који има таленат, а нема радне навике, неће се никада развити у, на примјер, врхунског текстописца. Свијет се брзо мијења, а те промјене морају слиједити и робне марке за које радимо. За нас то значи континуирано праћење, учење и примјену новитета.

ММ: На каквим пројектима најрадије радиш?

Маруша Хроват: Најрадије радим на пројектима који су захтјевни. На пројектима који од мене захтјевају да се удубим, откривам и разоткривам, да заједно са својим тимом пронађем идеју која ће промијенити игру. Таквих пројеката, наравно, нема без клијената који у агенцији не виде само (под)извођача, већ партнера. Срећом, у Луни имамо клијенте који у нас имају повјерења и са којима јако успјешно сарађујемо.

ММ: Која ти је кампања понудила посебан изазов, коју најрадије памтиш?

Маруша Хроват: Тешко ми је издвојити само једну. Пошто сам тек на почетку своје каријере, покушавам сваком пројекту прићи на начин да створим нешто ново, додатно, тако да на крају пројекта могу рећи да сам нешто научила, нешто што раније нисам знала. Трудим се да истражим какви све алати постоје и сваки пут искористим (или испробам) нешто ново на основу чега креативци могу створити одличну кампању.

ММ: Читав свијет је данас у великој кризи. Кажу да креативне идеје могу помоћи у рјешавању многих проблема. Шта ти мислиш о томе?

Маруша Хроват: Креативне идеје већ деценијама рјешавају проблеме клијената и тиме им омогућавају раст, ту нема двојбе. Бyрон Схарп је, у својој књизи Хоw брандс гроw, емпиријски доказао да оглашавање утиче на продају иако је тај утицај дугорочан и тешко га је приказати. Ако се осврнемо на друштвене и социјалне проблеме, љепота креативности је у томе да зна на њих погледати из другачијег угла и убиједити људе на начин који изазива емоције и тиме повећава могућност промјена. Истина је да је навике најтеже мијењати. Зато је још важније да много времена посветимо стратешком промишљању и тражењу правог увида у особине купца.

ММ: Шта млади лидери требају научити и усвојити од својих старијих колега?

Маруша Хроват: тешко ми је навести само пар ствари. У нашем су послу искуства јако важна, а њих старије колеге имају на претек. Њихове се савјете заиста исплати слушати јер су увелике управу.

ММ: А шта би обавезно требали одбацити из тог насљеђа?

Маруша Хроват: Ми миленијци смо навикли да се ствари брзо одвијају, да не поштујемо ауторитете и размажени смо али мени се чини да због тога много боље функционишемо у овој професији. Ако су наше старије колеге навикле на хијерархију (само директор агенције може комуницирати са ЦЕО-ом, асистенти шуте) и праћење одређених мање-више смислених корака у процесима (двије седмице чекања да се нека ствар потврди), нама младима се подразумијева да наглас кажемо своје мишљење и да одмах, чим се нешто договоримо, то почнемо и реализирати. То је засигурно наша предност.

ММ: Шта савјетујеш својим вршњацима? Да ти се придруже у овој индустрији или да покушају наћи бољи посао?

Маруша Хроват: Нема бољег посла од оглашавања. Истина је да је #агенцyлифе задњих година постао прилично хектичан и због тога стреснији, али то може бити сјајна прилика за све који желе изазов јер тако брзо могу напредовати. Осим тога, осјећај након што креираш добру кампању је идаље непроцјењив.

ММ: Како визионираш будућност оглашавања?

Маруша Хроват: Задњих се година тржиште агенција прилично исфрагментирало. Дигиталне, ПР, цонтент, чак спортске агенције дале су свака свој допринос, што је на тренутке доводило до шизофреног појављивања робних марки и слабило њихову неопипљиву вриједност, највећу и најважнију вриједност предузећа и са пословног стајалишта. Неки клијенти то већ препознају и зато се изнова враћамо цјеловитом и интегрисаном комуницирању које стратешки гради причу робне марке. У свом раду све више опажамо појаву пројеката  који укључују и медијски дио и зато је супер да у својим просторима имамо и медијске агенције ОМД и ПХД. Уз њихову се помоћ заиста цјеловито можемо латити пројеката. Због пролиферације канала, рад у оглашавању остат ће јако интензиван посао али сви материјали морат ће бити дио ширег стратешког усмјерења робних марки, уколико оне буду жељеле бити успјешне. Занимљиво је и стајалиште аутоматизације. ББЦ је прије неколико година створио алат који показује колика је вјероватноћа/опасност да те на твом радном мјесту замијени робот. За запослене у оглашивачким агенцијама (како вође пројеката, тако и креативце), та је вјероватноћа мала (тек смо у задњој трећини професија на љествици). За дизајнере та опасност скоро да не постоји (5% вјероватноће). То значи да се за своја радна мјеста у блиској будућности не морамо плашити.

ММ: Имаш ли слободног времена? Како га најрадије проводиш?

Маруша Хроват: Поред комуникација, велики дио мог живота је и музика – пјевам у групи Воцабелла, што ми одузима приличан број слободних сати, али је истовремено и једна од најљепших ствари којима се бавим. Јако волим путовати. Имам циљ да до 30. године обиђем све европске пријестолнице – тренутно сам дошла до 22. Задње вријеме поново много читам (првенствено стручну литературу) јер сам схватила да је за моје занимање јако важно добро познавати различита подручја везана за маркетинг, комуникацију, робне марке итд.

Izvor:https://www.media-marketing.com/

Podelite sa drugima:

Povezani članci