Foto: Pečat/Slika ekrana
U metežnom XVIII veku, u opasnom žrvnju između tri velike sile (Turske, Venecije i Austrije), Srbi u Boki nose teško breme. Nemaju svoju državu ni jedinstvenu crkvenu organizaciju, izloženi su ucenama da prevere i postanu topovsko meso u tuđim ratovima. Pa ipak, oni mudro i dalekovido nalaze načine da odbrane sopstvo i opstanu. Simbol tog nastojanja je Velika crkva manastira Savina, prvi potpuno barokni pravoslavni hram u ovom delu Primorja
Kapitalna studija dr Marine Matić Manastir Savina u XVIII veku – Pravoslavni identitet i mletačka vlast objavljena je potkraj prošle godine. Zajednički je izdavački poduhvat Matice srpske – Društva članova u Crnoj Gori, Mitropolije crnogorsko-primorske i Pravoslavnog bogoslovskog fakulteta u Beogradu. Recenzenti su profesori Beogradskog univerziteta Branislav Todić, Zoran Rakić i Miloš Ković, a urednik prof. dr Dušan Krcunović.
Dr Matić je na Odseku za istoriju umetnosti Filozofskog fakulteta u Beogradu diplomirala (Motiv viteške ljubavi kao grala srca u minijaturama Bertelemija d’Ajka), magistrirala (Dva lica žene u renesansnoj umetnosti i kulturi – žena kao svetica i žena kao veštica) i doktorirala (Manastir Savina u XVIII veku). Predaje na Akademiji SPC za umetnosti i konzervaciju.
Poduhvatili ste se proučavanja vrlo složene epohe, posebno u Primorju, koja nije bila dovoljno poznata i osvetljena. Šta je bilo podsticajno za takav korak?
Upravo zato. Zbog složenosti i važnosti. Zbog dalekosežnosti dubinskih promena koje su se tada odvijale i koje je neophodno razumeti. Zbog praznina i maglina u našem čitanju te epohe i samorazumevanju u njoj. I to je, kao i ovo danas, bilo „razdoblje tranzicije“. Najveći deo srpskih prostora bio je pod turskom okupacijom. Središta srpskog policentričnog etnosa zanavljaju se severno od Save i Dunava, pa i drugde. Iz srpsko-vizantijskih obrazaca zlatnog srednjovekovlja ulazimo u žarišta barokne kulture. Prvi put u svojoj istoriji Srbi se na taj način i u toj meri suočavaju sa Zapadom, njegovim racionalizmom i sekularizmom. Stara i centralna Srbija, Bosna, najveći deo Hercegovine su pod osmanskom vlašću, Srbi u Preku su pod austrijskim carem. U Boki i južnoj Dalmaciji Mlečani potiskuju Turke, 1687. preuzimaju Herceg Novi i započinje period njihove vladavine dug sto deset godina.
Živeći u takvom procepu između velikih sila, u „tektonskim poremećajima istorije“, Srbi su bili izloženi ogromnim iskušenjima. Sve tri velike sile htele su da ih pretvore u svoje graničare i unapred žrtvovane jurišnike. Bili su izloženi ucenama i pritiscima da prevere, odreknu se svog identiteta i imena, svojih predaka i zaveta, i sve to tobože „zarad potomaka i boljeg života“.
Ali nisu poklekli. Još jednom su posvedočili, kako kaže pesnik, to svoje „čudo opstajanja i trajanja“. Nama je dužnost i preka potreba da naučno istražujemo, ozbiljno i utemeljeno, kako su to uspeli.
Situacija i položaj Srba u tom vremenu, dakle, nisu bili nimalo laki. Kako su se snalazili i držali u Boki i zaleđu?
Držali su se mudro i istrajno. Bilo je, razume se, raznih posrtanja i poznatih slabosti, ali u glavnim stvarima pokazali su i vrlinu i veštinu. Okolnosti su bile teške. Nisu imali svoju državu ni jedinstvenu crkvenu organizaciju, postojao je i haos u jurisdikcijama. Ali nikada nisu gubili svest o celini kojoj pripadaju, ni spoznanje da je u tome njihova snaga. Znali su koliko je važno preživeti dan, ali i vekovati vek, ne potonuti u moru tuđinskom, nadživeti svoje porobljivače, i moći pred oltarom pogledati u oči Raspetom i Bogorodici Savinskoj. Znali su da Zveri ne treba bosti prst u oko, znali su da osete pravi tren za svoje zahteve i ciljeve. Ali iznad svega znali su kad i u čemu nema odstupanja. Znali su spram čega je naša glava samo sitnica.
U arhivama sam našla mnogo izvorne građe koja potvrđuje sa koliko su dalekovidosti i umešnosti Savinci održavali žive veze sa udaljenom Karlovačkom mitropolijom, ključnim srpskim duhovnim središtem u XVIII veku, i sa Rusijom, slovenskim carstvom, „Vizantijom posle Vizantije“. Tamo odlaze da uče, traže pomoć, preuzimaju bogoslužbene i crkveno-umetničke obrasce, hijerotopske modele. Ne talambasaju o tome, ne narušavaju lokalne odnose, svesni su da su pod tuđinskom vlašću i pod paskom prozelitske rimokatoličke Kongregacije za propagandu vere, ali ni za tren ne gube svoj put, lik, ideju, kao ni svoju veru, jezik i životvornu vezu sa celinom kojoj pripadaju. Inokentije Dabović, iguman Savine u vreme gradnje Velike crkve, prethodno je 18 godina boravio na prostorima Karlovačke mitropolije, najviše u fruškogorskim manastirima. Odatle donosi bogoslužbene knjige, kodove i obrasce. Simeon Marković Draguličić čak 12 godina po Rusiji sakuplja pomoć za izgradnju savinske Velike crkve, ne stiže ni da se vrati (umire tokom povratka), ali stiže ono što je prikupio. Mnoge savinske okružnice, putne isprave, darovnice, popisi, i drugi dokumenti, govore o tome.
Od Srba u Boki i Hercegovini, naročito od savinskog bratstva, i danas mnogo možemo naučiti. Više poglavlja u mojoj studiji tome je posvećeno.
Sve ovo nama današnjim zvuči odnekud poznato. Da li nam se istorija ponavlja?
Ima raznih razigravanja na tu temu, od filozofskih do aforističarskih, od linearne i ciklične koncepcije vremena do toga da li je istorija učiteljica života ili učiteljica smrti. Izvesno je pak, što potvrđuje i moje istraživanje o manastiru Savina u XVIII veku, da u istoriji i vremenu deluju dubinski arhetiposi, drevna čvorišta sila. Tako se svako naše pokolenje u svome vremenu nađe na istim ili sličnim raskršćima, pred istim dramatičnim pitanjima. Naravno, to ima veze i sa simbologijom srpskih otadžbinskih prostora, kao i sa etičkim i duhovnim vertikalama koje se iz nas dižu. Savinci su u XVIII veku dobro znali da je taj „hram u nama“ samo odraz onog hrama pred nama, i obrnuto. Stoga su kroz ceo taj vek, težak i metežan, istrajavali na podizanju svoje Velike crkve.
Da bi se dokumentovalo, osvetlilo i protumačilo sve što pominjete, bio je potreban opsežan naučnoistraživački rad!?
Središnje polje mog istraživanja je veliko, u literaturi dotad obrađivano oskudno, zapravo zapušteno. U proučavanju arhitekture i slikarstva Savine, mogu pomenuti neveliku knjigu akademika Dejana Medakovića iz 1978, tekstove Vojislava Đurića iz 1973. i 1977, kao i radove Đorđa Stratimirovića iz 1895. Istoriografski, važnu građu predstavljaju šematizmi i Srbsko-dalmatinski magazin iz XIX veka, kao i ono što su prikupili episkopi Gerasim Petranović i Nikanor Ružičić, arhimandrit manastira Banja Dionisije Miković, Mladen Crnogorčević i Tomo K. Popović… Bilo je i nekih amaterskih priloga, sa nizom grešaka i nakaradnih raščitavanja, što je donosilo više štete i zabune nego koristi. (Jedna takva krupna greška, na primer, prepisivana je u literaturi, bez provere, od Stojana Novakovića do 2022.)
Bilo mi je jasno da se bez opsežnog i naglašeno stručnog rada, arhivskog i terenskog, ovo ne može obaviti kako valja. Počela sam, naravno, od Arhiva manastira Savina i Političko-upravnog mletačkog arhiva u Herceg Novom. Tragom dokumenata stizalo se u Državni arhiv u Kotoru i Državni arhiv u Veneciji, Arhiv SANU u Sremskim Karlovcima i Beogradu (Zaostavština Jovana Tomića), Arheografsko odeljenje Narodne biblioteke Srbije, Muzej SPC i Državni muzej u Petrogradu, arhive manastira Banja kod Risna i Đurđevi stupovi u Beranama… Istražujući nasleđe slikarskih porodica Lazović i Dimitrijević-Rafailović, stizala sam i do mnogih zabačenih sela u Boki, Starom Vlahu, u okolini Nove Varoši, Ivanjice, Arilja, Užica, Bijelog Polja, Trebinja… Taj deo rada, uz ostalo, trajao je osam godina. Izvori su prevođeni sa više jezika, starih i današnjih.
Neizostavan istraživački tok u vašoj studiji morala je biti bjelopoljska slikarska porodica Lazović?
Da. Simeon i Aleksije Lazović bili su u to vreme vrlo cenjeni slikari. Simeon započinje svoju delatnost u postvizantijskom maniru zografa, ali je tokom više decenija postepeno uvodio u svoje slikarstvo baroknu ikonografiju. Upravo u Velikoj crkvi manastira Savina Simeon ostvaruje svoju najkompletniju baroknu celinu, među svim dosad nam poznatim. Njegov sin Aleksije prvi put se ovde predstavlja kao slikar i doprineće oslikavanjem horske balustrade Ciklusom Hristovih stradanja. Angažovanjem Lazovića savinci su napravili jasan idejni otklon od već preživelih zografskih modela Bokokotorske slikarske radionice, koja je do tada obeležavala glavni umetnički tok Primorja. Barokno slikarstvo u Boku ulazi baš delovanjem slikara Lazovića, primarno u Savini, ali veoma brzo Aleksije Lazović biva angažovan na ukrašavanju još nekoliko crkava na tom području: Svetih Sergija i Vakha u Podima, crkava Rize Bogorodičine i Rođenja Bogorodičinog u Bijeloj, Crkve Svetog Nikole u Baošićima, manastiru Reževići…
Izuzetno mesto u životu, kulturi i veri Srba u Primorju ima kult Bogorodice?
Svakako. Dve crkve u Savini njoj su posvećene. Gotovo da nema veće crkve u Boki koja nije imala neku veoma poštovanu ikonu Bogorodice. Ipak, posebnu ulogu za pravoslavne u Primorju imala je Čudotvorica Savinska. Ikona je veoma kvalitetan rad kritske škole iz XVI veka. Početkom XVIII veka prekrivena je srebrnim okovom, kako je to bila praksa sa mnogopoštovanim ikonama duž čitave istočnojadranske obale. Kult Bogorodice Savinske posebno se oblikuje nakon njenog čudotvornog delovanja u odbrani manastira Savina. Prema predanju, sa mletačkog broda „Santa Barbara“ 1762. godine započeta je topovska paljba na manastir, u nameri da bude uništen. Tada je izneta Čudotvorica Savinska pred manastir, gde su iguman i monasi sa okupljenim narodom održali moleban za spas. U toku molebna, veli predanje, munja je pogodila mletački brod i on je goreo. Manastir je bio spasen. Nakon ovog događaja, Bogorodica Savinska postaje paladijum manastira Savina i čitave pravoslavne zajednice na tom području, a njen kult širi se i van Boke. Počast joj odaju i pripadnici drugih veroispovesti. Posebno njeno proslavljanje odvija se na praznik Uspenja Bogorodičinog, slave manastira. Čudotvorica je tada na čelu litije oko manastirske Dubrave, a po povratku u manastir ona je u kultnom središtu ličnih pobožnosti. Uz molitve i pominjanja, ostavljaju se brojni votivni darovi pred ikonom i na njenom okviru. U manastirskoj porti je veliko običajno narodno okupljanje, važno u negovanju svesti o identitetu, osećanja pripadnosti i povezanosti unutar zajednice.
Vaše skoro decenijsko istraživanje odvijalo se pod blagoslovom mitropolita Amfilohija, a vašu knjigu, kao jedan od izdavača, potpisuje njegov naslednik, mitropolit Joanikije. Koliko je važna ta vrsta podrške i saputništva u ovakvom naučnom istraživanju?
Nemerljivo. Ne može se nadomestiti ničim drugim. Nije reč o administrativno-formalnoj strani stvari nego o podršci duhovnika. Bez toga, i bez očitog pokroviteljstva Presvete Bogorodice, ne bih ovo uspela da uradim. Dva mitropolita crnogorsko-primorska, onaj prethodni i ovaj današnji, izuzetne su ličnosti. Višnji je dar što ih u ovako teškom vremenu imamo sa nama i pred nama. Blagoslov mitropolita Amfilohija pratio me je kroz sve godine ovog studijskog rada, otvarajući preda mnom mnoge dveri, vidljive i nevidljive. Mitropolit Joanikije, osim što je izdavački stao iza objavljivanja ove obimne i zahtevne monografije, delotvorno je pomogao i na druge načine. Na primer: bio je tada episkop budimljansko-nikšićki i omogućio je da istražim deo zaostavštine slikarske porodice Lazović koji se nalazi u beranskim Đurđevim stupovima, što mi je bilo veoma važno. Duboko sam im zahvalna, obojici, zbog svega ovoga.
I moje istraživanje je potvrdilo da u teškim vremenima, kad nestanu država i poredak, kad se sistemi vrednosti pretvore u ruševine, ključnu ulogu u opstanku zajednice preuzimaju velike ličnosti. Vizionarstvom, podvigom, žrtvom, posvećeništvom, čistotom. Nažalost, mi prečesto tek kad ih izgubimo, shvatimo ko je to bio među nama.
Neko je vaš pristup i poduhvat nedavno uporedio sa „predbolonjskim visinama srpske nauke i srpskih univerziteta“. U vremenu kakvo je naše i u preovlađujućem vrednosnom sistemu u društvu, ima li svrhe i smisla tako raditi?
Slavuj peva u šumi bez obzira na to da li ga neko čuje ili ne. I na nama je da činimo ono što je do nas. Ono što najbolje znamo. Posvećeno i bezuslovno. Vreme koje nam je dato mi ispunjavamo smislom i određujemo predznak i njemu i sebi. Mi podižemo i održavamo vrednosnu lestvicu svojih života. Bolonje, vašari taština, šarlatanski aplauzi ili zvižduci, nemaju sa tim bitne veze. Možda je nekome patetično ili današnjem uhu prejako, ali pred dilemom sadržanom u Vašem pitanju uvek se setim čuvene scene iz Šotrinog filma Boj na Kosovu. Obilićeva glava je na panju, a Srbin Hamza, prevera i poturčenjak, ruga mu se: „Uzalud, Obiliću, prolivaš svoju krv danas!“ „Svojom krvlju ja danas, zauvek, povlačim granicu“, odgovara mu glava sa panja. „Kakvu granicu, jadni Obiliću?!“ ceri se Hamza. „Granicu između mene i tebe.“
Izvor: Pečat
Preuzeto sa: https://www.in4s.net/dr-marina-matic-hramovi-u-nama/