EVROPSKE VREDNOSTI I KAKO SE LEČE

EVROPSKE VREDNOSTI I KAKO SE LEČE

Jedinstvenog spisaka („kanonizovanog“) „evropskih vrednosti“ nema, iako su kao realnost prihvaćene od Saveta Evrope i uneti u Evropsku konvenciju o zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda. Bez obzira na to što se „evropske vrednosti“ u političkim institucijama smatraju fundamentom na kome se gradi Evropska unija i evropske integracije, postoje i brojni eksperti koji se ne slažu sa ovakvim mišljenjem i stavom.

Postoje i „autonomni“ sistem pogleda na „evropske vrednosti“. Na primer, istraživač iz Centra evropskih političkih istraživanja (Brisel) i bivši poslanik Evropskog parlamenta Majkl Emerson priznaje da su u zvaničnim dokumentima EU i Saveta Evrope vrednosti date sporadično i predlaže sopstveni spisak od „deset evropskih vrednosnih zapovesti“ u koje je uneo: demokratiju i ljudska prava, četiri slobode – zajedničko tržište, slobodno kretanje, stanovanje i zapošljavanje građana, socijalno partnerstvo, mnogonacionalnost, negiranje nacionalizma, svetovni multikulturalizam, antitotalitarizam i antimilitarizam, ali bez pacifizma, višepolarnost spoljne i unutrašnje politike, trostruku upravu – nadnacionalnu, nacionalnu i regionalnu, otvorenost za sve evropskih demokratija i stalne promene i evolucija granica Evropske unije.

Niz istraživanja različitih naučnih zapadnih institucija izazvao je u političkim krugovima priličnu buru. Na osnovu „Evropskog socijalnog istraživanja“ objavljen je zbornik „Evropske države u dvosmernom vrednosnom prostranstvu“, zatim članka u listu „Noje cirher cajtung“, koji je objavio deo istraživanja američkog istraživačkog centra „Pju“ (istraživao vezu između religije i nacionalnog identiteta u 34 države) i politički vrh Evropske unije postavio u vrlo tešku poziciju saopštivši da „postoji haos po pitanju vrednosti“, pošto se Italija obrela na Istoku, a Češka na Zapadu.

Istraživanje o tome koga podržavaju Evropljani, predsednika Rusije Vladimira Putina ili zapadne lidere, zaključilo je da, gde god ima pravoslavaca – oni podržavaju Putina. Na taj način upozorili su da NATO može imati velike probleme u Bugarskoj, Rumuniji, Grčkoj, ali i u Gruziji, Moldaviji i Srbiji, koje nekim čudom imaju iste političke vrednosti. Istraživači su dostavili rezultate po kojima većina prvoslavaca očekuje „da ih Rusija zaštiti od udara Zapada i NATO“ (69 odsto Grka, 65 odsto Rumuna, 56 odsto Bugara, 75 Srba…), a ni po drugim pitanjima javno mnenje država Evropske unije ne podražva „evropske vrednosti“ (preko 90 odsto ispitanika odbacuje homoseksulazam i ne želi migrante u svojoj državi, pri čemu želja građana da ih NATO i SAD štite ima neverovatno malu popularnost. Kreće se od 25 do 31 odsto.

Takođe, nemački Institut demoskopije Alensbah (Institut für Demoskopie Allensbach) uradio je istraživanje, naravno sa posebnim akcentom na stanje vrednosti kod Nemaca, starosti od 30 do 59 godina po pitanju njihovih životnih i evropskih (političkih) vrednosti. Rezultati istraživanja su pokazali veliki raskorak između zvnanične političke propagande po pitanju „evropskih vrednosti“ i „ličnih vrednosti“. Drugim rečima ono što se iz evropskih (političkih) institucija i nevladinog sektora propagira kao „evropske vrednosti“ nisu vrednosti stanovnika država Evropske unije, tačnije niti ih poznaju niti znaju koje su.

Što se tiče ličnih vrednosti pokazalo se i da su one u suprotnosti sa „evropskim“, tj. da prava LGBT populacije nisu „ni u vidokrugu“ anketiranih, kao ni brojna druga. Za Evropljane je finansijska nezavinost i stabilnost, zdravlje i srećni brak na vrhu vrednosne lestvice (80 odsto ispitanika), dok su političke vrednosti, kao smo naveli, marginalne. Takođe istraživanje je pokazalo i da države „prve zone EU“ (Nemačka, Francuska, Belgija, Holandija…) u 75 odsto slučajeva nije spremno ni na kakvu vrstu asketizma i odricanja od „životnih zadovoljstava“ radi bilo kakvih ciljeva, pa i onih političkih. Interesantno je da čak 60 odsto ispitanika pomenute populacije žali što se nije više „naslađivalo životnim radostima“.

Mimo briselske propagande čak 80 odsto ispitanika smatra „srećni brak“ važnom vrednošću. Zanimljivo je 62 odsto ispitanika brak smatraju važnim i zbog dece. Kada se ovo pitanje istražuje među mladima (od 18 do 25 godina starosti) vidi se da o deci mašta tek polovina anketiranih, ostali su prema deci ili ravnodušni ili se smatraju mrziteljima dece.

Oko 70 odsto mladih iz Evropske unije ceni monogamiju i vernost (u vezi i braku), iako su dnevno na udaru propagande koja nameće drugačiji vredosni obrazac. Takođe mladi Evrope cene moralnost i poštrenje, kako u ličnim odnosima, tako i u širim, društvenim komunikacijama. Upravo zbog sukoba težnji za moralnim i zdravim životom i sasvim drugačije stvarnosti u Evropskoj uniji, imamo da oko 43 odsto mladih pesimistički gleda na budućnost novih generacija, jer smatraju da će njihovom potomstvu biti teže i složenije da se izbore sa raznovrsnim životnim i društvenim problemima, dok samo trećina smatra da će sve biti bolje.

Posle svega, jasno je da su „evropske vrednosti“ prosto jedna od propagandnih tačaka koje je dobro koristiti kada treba navesti argumente, a oni ne postoje. „Evropske vrednosti“ su i izvozni „artikal“. Zbog njih se ruše države (Jugoslavija, Libija, Ukrajina…), jer ih, navodno, nisu uvažavale. Evo spiska šta se pod sintagmom „evropske vrednosti“ podrazumeva: zajednička istorijska sudbina i nasleđe naroda Evrope i Zapada, pravo nacije na samoopredeljenje, parlamentarizam, demokratsko ustrojstvo države i društva, sa posebnom pažnjom na prava manjina, dominacija prava (pravna država), tržišna ekonomija zasnovana na privatnom vlasništvu, socijalna pravda sa osloncem na socijalnu državu, prioritet ljudskih prava i suvereniteta ličnosti nad državnim suverenitetom i liberalnim individualizmom, sekularnost (svetovnost) društva u kulture i trpeljivost (tolerancija), kao i multikulturalizam.

Rusko javno mnenje je posebno osetljivo na govor o „evropskim vrednostima“, jer se u toj jeci ne vidi stvarno stanje ruskog stanovništva u nekim državama Evropske unije, pre svega Pribaltiku i Poljskoj, ali i „kod evropskog druga – Ukrajine“, te ne čudi reakcija, ne samo, brojnih medija na pomenuta istraživanja (koja su, očigledno je, rađena u antiruskom kontekstu), već i ruskog ministra kulture Vladimira Medinskog.

Uredništvo portala pravda.ru, podstaknuto propagandom „evropskih vrednosti“ i njihovom nesaglasnošću sa aktuelnom politikom, ironično je postavilo pitanje „Evropske vrednosti – zar one postoje?“ Na sličan način reagovao je i ministar kulture Ruske Federacije koji je izrazio ubeđenje da „evropske vrednosti“ predstavljaju plod uobrazilje evropskih intelektualaca koji se bave evroatlantskom propagandom, dodajući „Nikakve evropske vrednosti ne postoje“. Postoji samo ambicija da se pod maskom „evropskih vrednosti“ nametne drugim narodima svoja vrednosna skala. Zbog toga „evropske vrednosti“ predstavljaju propagandnu floskulu, koju je dobro koristiti da bi se privukla pažnja javnosti.

Možda je najbolje analizirao „evropske vrednosti“ Konstantin Borisov za portal zarya.lv u članku interesantnog naslova „Šta su to evropske vrednosti i kako se one leče“. Borisov piše: „Da li vam se dogodilo da čujete jedno, a vidite sasvim drugo“. Upravo se to događa sa Evropskom unijom – čujete jedno, kada se govori o vrednostima, a vidite sasvim drugo. Primera je bezbroj, od bombardovanja SR Jugoslavije, otimanja Srbiji Kosova i Metohije, do Estonije i Litve gde u Briselu „ne vide“ „oduzimanje građanskih prava ruskom stanovništvu“ i kome se ne dozvoljava obrazovanje na maternjem jeziku. Naravno, ovo nisu usamljeni primeri jer Bliski istok obiluje odsustvom „evropskih vrednosti“ u politici Evropske unije (Sirija, Irak). Šta reći na zatvaranje očiju na divljanje ukrajinskih neonacista?

Kako izlečiti obolele „evropske vrednosti“? Borisov predlaže da se pozove tradicionalni lekar Zapadne Evrope, koju je lečio uvek kada oboli. To je Rusija. Rusija je izlečila „evropske vrednosti“ tevtonskih vitezova Rimokatoličke crkve, Napoleona, Hitlera … Imena lekara su poznata: Kutuzov, Rajevski, Žukov, Rokosovski, Konev, Vasilevski… Činjenica da je lečenje bilo bolno, ali uvek uspešno i da je delo ovih ruskih „lekara“ glavni doprinos razvoju evropske civilizacije, tj. njeno vraćanje u zdrave tokove. I sada je Rusija spremila moderne lekove koje ispituje u Siriji.

Maršal Georgij Žukov –  jedan od „tradicionalnih lekara“ obolele Evrope 

„Evropske vrednosti“ u politici Evrospke unije i Zapada uopšte zauzimaju posebno, da ne kažemo počasno mesto, jer su postali simvol vere (kredo), deo „evropskog (političkog) identiteta“. U „evropske vrednosti“ se, dakle, VERUJE od svih onih koji su zagovornici evroatlantskih itegracija, do onih koji su protiv „varvarske Rusije“ i njenih saveznika.

Zato je važno sagledati imaju li Nemci, Englezi i Špnaci, da ne govorimo o Grcima, iste vrednosti?

Evropa je geografski pojam, a EU je samo deo te Evrope. „Evropske vrednosti“ (kako se tumače u Briselu) nisu vrednosti ni svih naroda koji su u Uniji, a da ne govorimo o narodima Centralne Evrope ili Balkana. Uzmimo, na primer, ideal slobode. Kako se on doživljava u Hrvatskoj, Nemačkoj, Poljskoj, a kako u Mađarskoj, Srbiji, Grčkoj? Kako se doživljava nacizam u pomenutim državama? Kako se u „evropske vrednosti“ uklapa italijanska mafija ili pedofilija rimokatoličkog sveštenstva. Kako se uklapa u viziju „evropskih vrednosti“ Stepinac, Hans Ivan Merc, na jednoj strani i na drugoj Sveti Nikolaj Velimirović. Drugim rečima, kako se tumači svetost kod rimokatolika, a kako kod pravoslavaca? Kako se u „evropske vrednosti“ uklapa ravnodušnost Holanđana ili Danaca prema korišćenju narkotika?

Pretpostavljamo da se pod „evropskom vrednošću“ može smatrati religiozna trpeljivost (tolerancija). Međutim, kako se tu uklapa zabrana hidžaba u Francuskoj ili izgradnja minareta uz džamije u Sloveniji? Kako se u religiznu trpeljivost uklapaju holandski crtani filmovi o islamu i muslimanima?

Ne treba imati iluzija kada je u pitanju politika verske trpeljivosti (tolerancije), kao i sam ekumenizam, koji ne treba posmatrati drugačije nego samo kao fazu konfesionalne i, na kraju krajeva, političke borbe za dominaciju Zapada nad Istokom. Praksa je pokaza da je Vatikanu lakše da prizna teoriju Darvina, nego genocid nad pravoslavnim Srbima za vreme Nezavisne države Hrvatske tokom Drugog svetskog rata.

Da li je „evropska vrednost“ rešavanje konflikata bez rata, kako se to u propagandi Evropske unije tvrdi? Šta ćemo sa ratom u Jugoslaviji, tj. bombardovanjem ove zemlje? Kako u mirno rešavanje konflikata upakovati agresiju Gruzije na Južnu Osetiju i podršku Evropske unije kavkaskom militarizmu? Kako tumačiti Ukrajinu, Libiju…

Naravno, postoji i evropski životni standard (kao „evropska vrednost“), ali u Evropskoj uniji su Bugarska i Rumunija, gde tog standarda nema. Kakav je standard stanovnika Južne Italije, Grčke i Portugalije?

Da li se, kada su u pitanju „evropske vrednosti“, može osloniti na neki konkretni element ili znanje? Na primer, vrednost profesionalne karijere. Istraživanja pokazuju da je karijera (kao vrednost) bitna kod Nemaca, Holanđana i Belgijanaca, već kod Skandinavaca je sporedna, da ne govorimo kod stanovnika Južne Evrope. Isto će proći i vrednost „ravnopravnosti polova“ ili „pravne države“. Italijani se uvek nasmeju kad se neko izrekne i spomene „pravnu državu“ (postoji samo na nivou ustavnih deklaracija), kao i „demokratija“ ili „građansko društvo“. Brojni su primeri u Evropskoj uniji koji jasno pokazuju da je profit važniji i od demokratije i od „vrednosti građanskog društva“.  Kako se u „evropske vrednosti“ uklapa korupcija (na primer u Italiji)?

Možemo, dakle, reći da sintagma „evropske vrednosti“ može da se koristi tokom političke borbe u skoro svim situacijama, od parlamentarne borbe do organizacije političkih progona neistomišljenika. To je sintagma koja nema stalni smisao, ali koja se može napuniti svakakvim sadržajim, u zavisnosti od konjukture.

Drugim rečima, „evropske vrednosti“ su nekakva instrukcija za „pravilnu“ organizaciju društva. Ako se bolje pogleda onaj spisak s početka teksta, najvažniji stav sakriven je na petom mestu, a to je imovina i novac (tržišna ekonomija) koji se nalaze u rukama privatnika. Sve ostalo je dekoracija, jer bez ekonomske osnove nije moguće ostvariti ni jednu zapisanu vrednost. U Evropskoj uniji novac za poštovanje „evropskih vrednosti“, dakle, treba da daju kapitalisti, vlasnici novca i kompanija.

„Evropske vrednosti“ su zbir ili sistem aksioloških maksima (vrednosnih parola) važnih za formiranje porodice, društva i države, političko-ekonomskih, pravnih i kulturnih, etičkih i drugih normi koje su zajedničke za većinu stanovnika Evrope (i zapadnog sveta), koje predstavljaju osnovu njihovog identiteta. Ideologija zasnovana na ovim vrednostima naziva se evropeizam ili evropeanizam.


IZVOR: Pečat

Preuzeto sa: https://naukaikultura.com/evropske-vrednosti-i-kako-se-lece/

Podelite sa drugima:

Povezani članci