Trovanje naroda

Trovanje naroda

Piše: Milorad Antonić

Seoski pop  iz  Velike Ivanče, mesta koje je zadesila  stravična tragedija, tvrdi da je  uzrok ovom zločinu  kletva  od pre 400 godina. Pop ide dalje, pa podseća  da su  se i ostali  zločini  desili  iz istog  razloga. Znači li to da meštani koji mu veruju  treba da napuste selo?! Ili taj pop treba  da objasni zašto  da verujemo vraždbinama?! Crkva, naravno nema pravo da ćuti!

Tužna vest, ovih dana  o masovnom ubistvu stigla je  iz Velike Ivanče.

Loša vest osvanula je 12.0.4.2013.god.  na stranicama  jednih dnevnih novina  koja  doslovice glasi:

„Dejan Milanović, seoski sveštenik, kaže da je masovno ubistvo samo posledica prokletstva  Velike Ivanče još iz vremena Velike seobe  Srba“. Kako pišu ove novine  prota Dejan Milanović izajvio je da je „ovo selo  već vekovima ukleto i to zbog ubistva pet kaluđera pre 400 godina i da se  bačena kletve na selo  više puta obistinila.“

U  tužnoj i lošoj vesti, pored porodičnih, rodbinskih i susedskih tragedija,  tragične su još dve stvari:  činjenica  da dnevne novine (u 21.veku smo)  verovanju  seoskog  popa  u  vradžbine  pridaju toliki značaj i druga, takođe činjenica da to govori  sveštenik, predstavnik crkve.

Ma koliko da su  novine koje ga toliko uvažavaju  nižerazredne, a nisu, naprotiv, oni sebe vide u samom vrhu političke i intelektualne elite, ovaj pop ipak je dobio  na značaju. Njegovo verovanje u vradžbine, pogotovo !

Zašto to tako tragično izgleda?

Pa iz prostog  razloga što nisam siguran da je čitalac, koji  veruje  novinama iz kojih svakodnevno očekuje kredibilnije  vesti „od izvora  iz vrha vlasti“, oduševljen ovako tretiranom informacijom o verovanju  jednog popa u vradžbine. I to  udarno! Pridatim  značajem ovoj vesti  obezvređene su sve druge  koje se pozivaju na visokokotirane izvore. A čini mi se, da nema mesta i razloga da se izjednačuju verovanja u vradžbine  i drugi kredibilniji izvori.

Naravno ne mora  čitalac da veruje, ni popu ni novinama, niti jednim niti drugim izvorima ali, takođe je tačno da je kasno za tu vrstu izbora. Jer, Njegovo veličanstvo Čitalac  je  dotične novine prihvatio kao ugledne i od poverenja (tako su mu se one predstavile) i ponekad nije bio obmanut pa je verovanje  još čvršće i vredno pažnje. A sve to zbog toga što su u njima informacije  ranga  dostojnog  pažnje, civilizacijskog napretka čoveka 21.veka. Još vrednije po tome o čemu govore!Informacija kao što je pomenuta iz domena vradžbina uvreda je inteligencije čitalaštva visokokotiranih novina (ili one bar to žele da budu ).

Tragično je, naravno, i zbog toga  što   novine  čitaju i oni kojima nije do ranga informacija „iz vrha vlasti“ niti  do tog civilizacijskog  napretka jer je velika verovatnoća da je novina, kao ova, baš na tu  grupu   konzumenata  ovakvih informacija ,ostavila utisak! E baš ta grupa , a pod uslovom da su  joj,novine  bar malo ulivale poverenje, bile putokaz, smernica u razmišljanju (a  ljudi na osnovu informacija iz novina  se hrane, oblače, putuju, letuju, zimuju, menjaju svoja politička opredelenja…) poverovaće i u  istinitost verovanja u vradžbinje seoskog  popa  o bačenoj kletvi na selo. I, šta se potom dešava? Dešava se  još jedna tragedija. Narod u krizi,tugi,žalosti…lako krene pogrešnim putem. Ne bi čudilo da se  u Velikoj Ivanči, u nedostatku tumačenja „da li verovati popu ili ne, ima li osnova da se veruje u vradžbine i sl“, popovo mišljenje  prepričava   kao istina. Jer druga istina, jednostavno  nije ponuđena. Dalje stvari idu svojim, ali pogrešnim tokom. U nedostatku prave istine i bar malo prosvećenosti  na stranicama ne samo ovih novina, nego medija uopšte, značile bi više od ovih besperspektivnih poruka. Lako je dokazati da to narod oseća, ali strah od sumornih i mogućih tragedija zbog ukletosti mesta ne iskazuje  tako što pita, traži savet i sl. već veruje ponuđenom. Pogotovo popu kome je i do sada verovao. Prepričavanjem jednog mogućeg objašnjenja, u vom slučaju verovanja u vradžbine, stvaraju se legende , mitovi…! Sledeći korak je, da bi se spasili, prinošenje žrtve! U nedostatku stava crkve, crkva  je gubitnik, pop je u dobitku. Njemu se veruje. Novine su to obajvile. Time će meštani opravdavati svoju nemoć, zbunjensot, ili pogrešne poteze. Tako se to utemeljuje u narodno verovanje. I posebno je  tragično  to što  novine ne nađoše za shodno da bar u jednoj rečenici iznesu svoj stav o popovskim vračbinama i njihovom  neskladu sa verovanjem u Boga, propovedanjem crkve. Obzirom da je, za verujuće ljude, a trebalo bi i za  popa,  Bog  svemoguć, kako meštani da ne  poveruju  da je On  posle 400 godina odlučio da kazni  i stalno kažnjava ovo selo, zato što su njihovi davni  preci  odbili da sagrade crkvu. Na stranu to  što je teško poverovati da su pre 400 godina meštani bilo toliko protiv crkve. I na stranu to šta je cilj popove  tvrdnje o ukletosti sela.

Prosto, teško je poverovati da je tako velika tragedija, iskorišćena  sa nekim proračunom, interesom ?! Ali u njoj najmanje ima  razuma.

U svakom slučaju valjalo bi čuti stav crkve.

Jer to što reče pop izgledao kao da se Bog naljutio, pa odlučio da zato što mu meštani nenadoše da sagradi cvrkvu, pobiše kaluđere  on njima neda život. E neće moći pope Dejane Milanoviću. Ja ipak ne verujem u takvog Boga- Osvetoljubivog. Ne verujem ni u Boga ni u crkvu koja  zagovara  takvu osvetu. Ili  je za vas, gospodine Milanoviću, neko iznad Svevišnjeg.

Ako mislite da postoji neko iznad Njega, Vi  bi gospodine  pope morali da naupustite crkvu i selo. Jer to  je trovanje naroda, pope!

Gde će vam biti savest kad  u vaše vradžbine poveruju  meštani, pa iz straha da i oni ne postanu žrtva kletve, počnu napuštati  svoja ognjišta. E, a to nije svrha vaše službe.Jer oni u Boga veruju. Vi ste ih tome učili! . Pope Milanoviću,niti ima mesta vašoj izjavi za novine,niti vama sa tzakvim ubeđenjima među napaćenim meštanima. I još vas nazivaju ocem

Vi niste dobar otac ako ne gradite  kuću.

Vi ste  više zla posejali  svojim  verovanjem u vračbine nego što  same  vračbine  mogu  da tim ljudima naškode.

Podelite sa drugima:

Povezani članci