Гунар Ширбек: О мачкином бићу

Гунар Ширбек: О мачкином бићу

 Фото: Геттy Имагес

Као што знамо, биће мачке је у суштини будистичко: медитација без речи, нирвана у ћошку иза пећи, то је најдубље биће мачке. 

Аутор:Гунар Ширбек

Ова тема је изразито политичка, па да кренемо од тога.

Фашизам и будизам

Неки људи воле мачке, а неки воле псе. А неки воле псе и мрзе мачке. Као што је познато, такви су били и Хитлер и Мусолини: они су мрзели мачке и волели псе.

То, наравно, има везе са бићем пса и са бићем мачке, као што, подразумева се, има везе и са бићем фашизма и бићем антифашизма.

Све се то толико подразумева да је непријатно користити много речи да се објасни.

Мусолини и Хитлер су волели псе јер пас може да се дресира, дисциплинује. Биће пса је такво да пас подређује своју вољу вољи човека. Човек наређује, а пас извршава наређење. Биће пса је тако усклађено са бићем фашизма, и зато су Мусолини и Хитлер волели псе.

Али зашто су Мусолини и Хитлер мрзели мачке? Наравно, зато што мачке не могу да се дресирају и дисциплинују. Мачка једноставно не прима наређења. Ми можемо да јој наређујемо док не побелимо; мачка ипак неће учинити ништа друго сем онога што сама хоће. То нервира једног фашисту. Кеине Орднунг! У сваком случају нема реда који је створен по његовим сопственим наређењима. Он једноставно мора да мачку која мирно пролази покрај нас с подигнутим репом доживи као претњу фашистичком новом поретку.

Као што знамо, биће мачке је у суштини будистичко: медитација без речи, нирвана у ћошку иза пећи, то је најдубље биће мачке.

Сад, наравно да није потпуно исправно назвати мачку будистичким бићем. И мачка и мачак су ловци, а воде и промискуитетан полни живот. Али када мачка добије довољно хране и није јој време за парење, она на неки начин утоне у будистичку нирвану. Погледајте само њен положај, начин на који седи, меко, елегантно и уравнотежено као Буда.

Тиме је разјашњено да је пас у свом бићу фашистички, а мачка будистичка.

Мачка и деца

Али мачка има и неке особине које нису непосредно политичке. Мачку је, на пример, пријатно додирнути. А у нашем добу играчака од пластике мачка је важна за децу: За разлику од пластичних играчака, са мачком се мора поступати тако да се не поквари. С мачком се мора поступати одговорно. Њу треба пазити и чувати је.

Осим тога, мачка је корисна за децу која живе у ефикасном познокапиталистичком друштву управо зато што је домаћа мачка потпуно некорисна: Постоји једно биће које има права да живи иако није структурно рационализовано и не производи ефикасно. То је доживљај који потресе свет и темељито ослобађа децу.

Има ли мачка душу?

Рене Декарт, први велики идеолог капитализма, рекао је да се свет састоји од две врсте ствари: оних ствари које израчунавају профит и склапају уговоре (рес цогитанс) и оних ствари које су сировина (рес еxтенса). Пошто мачка не израчунава профит и не склапа уговоре, Декарт сматра да мачка нема душу. Мачка је само рес еxтенса, само (сирова) твар.

То је дубоко погрешно схватање. Мачка има душу, иако мачкина душа није велика. То знају сви који имају мачку.

Животни простор мачке

Бескорисна мачка није корисна само за децу већ за све који желе да боље упознају себе. (“Спознај себе.”) Ми разумемо наш однос према свету тако што разумемо однос других према свету. Мачка нас учи да размишљамо о нашој трансценденталности.

Узмимо, на пример, доживљај простора. За нас је простор испуњен предметима, који су довољно велики да их ухватимо и преместимо – или ти предмети недостају и то нас нервира. У мачкином простору не постоје никакви предмети те врсте, али постоји оно у шта се канџе могу забити и оно у шта се канџе не могу забити. И постоји оно што се мрда или котрља када се гурне шапом. Мачкин простор је иначе одређен разликом између онога до чега или на шта мачка може да скочи и онога до чега мачка не може да скочи. Сточић за кафу је за мачку, баш као и за дете, нешто што се види одоздо; али, за разлику од детета, мачка може и да се нађе на њему, док детету, ако покуша да се попне, само на главу падне посуда са млеком.

Поука је следећа: као што дете, мачка и одрастао човек живе у различитом простору тако и директор и радник живе у различитим друштвеним просторима. Када се догоде експропријација и револуција, људи се смештају у нове друштвене просторе: Они уче о богатству и многостраности људских начина постојања.

Мачка и љубав према ближњем

Многи, изгледа, сматрају да је мачкино биће саможиво. Али то је ружна предрасуда. Иако се мачка не може дисциплиновати, мачка може да се обликује ка добру или злу, све према средини у којој живи. (Моја мачка је необично блага.)

Закључак

Тиме је доказано да је мачка антифашистичка, да је мачка пример антикапиталистичких вредности за децу, да мачка има душу, да нас мачка учи како да спознамо себе и да је мачка друштвено биће.

И то само показује колико је политички сумњиво када се пише само о бићу пса а не и о бићу мачке.

https://impulsportal.net/index.php/kultura/knjizevnost/33552-gunar-sirbek-o-mackinom-bicu

Podelite sa drugima:

Povezani članci