Ваздухопловство – индустрија са недостатком женске руке

Ваздухопловство – индустрија са недостатком женске руке

Ауторка: Дарија Ристановић

Уколико уђете на Интернет странице неких од светски познатих универзитета, после не тако дуге претраге нашли бисте, уколико вас занима како да се пријавите на тај универзитет, натпис великим словима, болдован или уоквирен: “43% жена студира на овом програму”. Као да је то неки успех. Као да то не треба да буде већ уобичајено. Као да тај процент не би требало да буде бар 50%. 

Ваздухопловство је најмлађа грана саобраћаја, али сигурно и грана која се током последњих деценија највише развијала и чији се развој тек очекује. Према Међунароној организацији цивилног ваздухопловства (ИЦАО), процењено је да ће се потражња за ваздушним транспортом повећавати у просеку за 4,3% годишње наредних 20 година. Међутим, колико год се ваздухопловство брзо и успешно развијало, родна равносправност не јењава истим тим успехом. 

Шта каже статистика?

Иако данас постоје међународне организације које се баве промовисањем и подстицањем жена да се окушају у авио-индустрији, статистички подаци су далеко од задовољавајућих. 

Према подацима из Статистичког годишњака Републике Србије за 2020. годину, запослених лица у ваздушном сектору за 2019. годину је било 3974, док је за 2015. годину тај број износио 2601. Број жена пилота у Војсци Србије од септембра прошле године износи 5. У нашој авио-компанији Аир Сербиа, 2014. године примљене су прве три жене пилоти у историји српске националне авио-компаније.

Ни у свету није другачији случај. Према Форбес-овом истраживању, жена пилота у авио-компанијама широм света има 7409, односно 5,18%. Иако жена пилота у свету има све више из године у годину, тренд раста је процењен на 1% за сваку деценију. 

Највише послова у овој индустрији идаље се сматра “мушким” пословима. Највише запослених жена (преко 70%) раде у туристичким агенцијама као агенти за путовања или су чланице кабинског особља. У свим другим занимањима жене су у мањини. На највишим позицијама доминантан је мушки пол. 94% свих авио-компанија су вођене од стране мушкараца. Према Међународном удружењу ваздухопловних превозилаца (ИАТА), 3% жена су извршни директори, 3% су оперативни директори, док је 8% на позицији финансијског директора. Када поредимо са другим индустријама, жене на тим позицијама чине 12%, 9% и 19%, редом. Само је проценат жена које раде у ХР-у компанија ове индустрије (32%) већи од процената жена које раде у ХР-у у другим индустијама и то за свега 9%.

Ни у уско повезаној свемирској индустрији подаци нису најбољи. НАСА је 2018. године имала запослено 34,1% жена. До марта 2021. године, од више од 550 људи који су имали прилике да путују у свемир, 65 су биле жене.

Овде је приказана само једна од грана инжењерства у којој жене чине мањину. Нажалост, ни друге гране инжењерства не могу се похвалити високим процентима учешћа жена. Недавно, Народна скупштина Републике Србије усвојила је Закон о родној равноправности по коме је у речнике уведена реч инжењерка. Остаје нам да видимо да ли ће то звање добити на заслуженој тежини и да се надамо да ће га све више жена са поносом носити.

Izvor: https://zenskainicijativa.rs/vazduhoplovstvo-industrija-sa-nedostatkom-zenske-ruke/

Podelite sa drugima:

Povezani članci