ПРИКАЗ ФИЛМА „ХАНА И ЊЕНЕ СЕСТРЕ“ ВУДИЈА АЛЕНА

ПРИКАЗ ФИЛМА „ХАНА И ЊЕНЕ СЕСТРЕ“ ВУДИЈА АЛЕНА

Autor: Dragan Uzelac

Оставите ли филм Манхаттан по страни, овим филмом Алан је показао романтичну страну Њујорка. То је Њујорк какав се више не види, онај који још увек чува боемски шарм укључујући и биоскопе у којима заиста можете да гледате филмове браће Маркс. Аленов трио компликованих сестри његови су најбољи женски ликови, пуне дивних мана због којих их не осуђујемо оштро. А и за себе је написао најбољу улогу у каријери. То је такође његов последњи филм који још увек има трагове горчине препознатљиве у филмовима из тог периода.

    Кроз једноставну причу о Хани, њеном бившем љубавнику и њеним сестрама Вуди Аленов филм Хана и њене сестре филозофира о смислу живота, љубави, Богу, уметности и пријатељству. На граници драме, мелодраме и комедије Вуди Ален нам представља величанствену фреску живота у урбаном Неw Yорку(његовој вечној инспирацији), цитирајући дискретно и суптилно антологијску драму руског писца Чехова ( кроз ликове трију сестара) – украсивши целокупан кинематографски угођај врсним глумачким креацијама и сјаним јазз партитурама, дајући филму шарм мјузикла и класичну, аутентичну wоодyлленовску ноту разиграности.

    Успешна и снажна Хана (Миа Фарроw) је удата за интелектуалца Елиота (фантастични Мицхаел Кане). Она има две сестре – бунтовну Холлy (хаотичну, склону алкохолу и опијатима, несигурну у себе и сопствене могућности и уметничке визије) и интровертну Лее (такође веома несигурну у властите жеље, емоције, али зато прелепу, неодољиву и заводљиву даму, окренуту уметности и романтици). Лее је у љубавној вези са остарелим и изолованим сликаром Фредериком, врхунским интелектуалцем критички настројеним према остатку света, на ивици мизантропије (легендарни Маx вон Сyдов, Алленова тајна веза са својим најомиљенијим редитељем, мрачним Бергманом), док је конфузни Елиот заљубљен у њу и настоји је придобити – они ступају у тајну везу, све док се неодлучни Елиот након романсе изнова не врати Хани, а Лее не пронађе своје ново сунце живота, љубав према новом интелектуалцу, књижевнику. Истовремено, Мицкеy Сацх (Wоодy Аллен) је Ханин бивши љубавник. Хана га је оставила кад је открила да је јалови и неуротични уредник неке хумористичке ТВ емисије. Он умишља да је оболео од канцера и у паници почиње размишљати о смислу живота, свом дотадашњем постојању и коначно, суициду. У егзистенцијалистичкој и духовној кризи он се окреће католичанству, а потом и секти Харе Кришна. У причу о егистенцијалном немиру, апсурду света и бесмислу читавог људског постојања и космоса уплићу се мисли великана попут Толстоја, Фројда, Ничеа. Након што је прочитао књигу Ханине сестре Холлy, он се заљубљује у њу, они добијају дете и он напокон схвата да је немогуће открити постоји ли Бог или не и одлучује на крају једноставно уживати у животу са Холлy.

Wоодy Алленов Хана и њене сестре, најбољи филм који је он икада снимио, је организован као епизодичан роман, пун малих вињета који доприносе великој слици. Свако поглавље почиње са насловом или цитатом на екрану, чиме филм делује као стално напредовање кроз живот ликова. Структуру стално изнова разноси енергија и страст ових ликова. Када се ти ликови састану за ручком а камера кружи око њих, осећамо да на неки начин филм зна више о њима него што ће они икада знати сами. Филм није комедија, иако садржи пуно смеха, а није ни трагедија, иако би то могао бити ако размислимо довољно дуго о њему. Прича сугерише да су модерни животи у велеградовима тако заузети, тако збуњени, тако препуни амбиције и компилације, да немају времена стати и апсорбовати значење ствари.

                                                                                                                             Рогер Еберт

    Ненадмашна рола фасцинантног комичара Вудија Алена (који је сам написао сценарио и режирао филм), бритак, искричав, урнебесно пародичан и шармантно неодољив филм препун сатиричног духа необичне инспиративности. Хана и њене сестре је једна од најсуптилнијих Аленових комедија, за који поред режије потписује сценарио и глуми главну мушку улогу Микија Сача (Мицкеy Сацх), неуротичног уредника хумористичке ТВ серије, који је и Ханин бивши муж, остављен недуго након открића да је неплодан. Прича о смислу живота и љубави виђена на крајње луцидан и комичан начин, низ импресивних епизода које пародирају многе од узвишених мисли и дела највећих умова човечанства – дух Ингмара Бергмана пропуштен кроз необичан пародијски окулар маестралног комедиографа и интелектуалца-шерета Вудија Алена. У филму је урнебесно представљена паралелна прича Микија Сача, бившег мужа и законитог оца Ханиних близанаца које су добили путем донације сперме његовог некадашњег пословног партнера и пријатеља. Мики, почиње слабије да чује на једно ухо. Иначе хипохондар, одлази на прегледе код лекара, који је забринут јер не може да установи шта му је, те га шаље на даље прегледе, чак и скенер. Мики креће да паничи убеђен да сигурно болује од канцера, и кад је већ у тоталном емотивном расулу умишљајући да се опрашта од овог света, доктор му саопштава да је ипак све у реду са његовим здрављем и да је само морао да отклони све сумње.

   Потпуно усхићен због срећне вести Мики трчи улицом, захвалан на новој прилици коју је добио у животу, али је та егзалтација кратког даха јер га опседа страшна дилема постоји ли смисао живота. Преокупиран овим питањем, Мики искључује све тривијалне ствари из свог живота, и без обзира на одговарање своје најближе сараднице даје отказ да би се могао посветити преиспитивању смисла живота. У периоду од годину дана истражује и изучава све могуће религије, размишљајући да се преобрати у католичанство или чак приступи секти Харе Кришна, међутим како не долази до одговора на питање има ли Бога, он одустаје оставши без сатисфакције. У том лутању и у потрази за својим идентитетом и правим смислом постојања сасвим случајно среће Холи, са којом је пре више година на Ханин наговор био на најкатастрофалнијем састанку у животу. Обоје су пријатно изненађени нестанком тадашњих непомирљивих разлика међу њима које су се односиле на однос према музици и стилу живота. У том изузетно срдачном и обома занимљивом разговору, Холи му саопштава да је написала књигу, коју би вољела да му да на читање ради објективне критике. Мики бива одушевљен њеним писањем и они убрзо улазе у љубавну везу. Након што је погледао комедију Браће Маркс Пачја супа, Мики прихвата да је немогуће установити да ли Бог постоји или не и схвата да је смисао живота уживање у истом. Прича има двоструки срећан крај када Мики изненада сазнаје да је Холи затруднила са њим.

   Главно упориште овог филма је свакако у ауторском сценарију, који представља двогодишњи период живота америчке породице средње класе, почињући и завршавајући са Даном захвалности. Ален кроз причу о њиховим животима рефлектује различите филозофије о породици, пријатељству, љубави и Богу. Свака епизода филма почиње белим натписом на црној позадини, као у доба немог филма, остављајући утисак да филм лагано прати развој догађаја у животима актера. У свим сценама ентеријера уочљива је изузетно јака, скоро позоришна расвета акцентована на лица актера, а у сцени недјељног састанка трију сестара које воле да се испричају о појединостима свог живота у тој мери да та сцена делује скоро као црно-бели филм. За сцену састанка сестара Ален бира средње крупни план и физички покрет камере која лагано клизи са једног на друго лице, угнездивши се тиме у њихов присни круг. Директор фотографије Царло ди Палма све сцене са породичним скуповима у ентеријерима изводи у топлим наранџасто-црвеним тоновима, док улице Њујорка облачи у сивкасте, пепељасто плаве пастелне тонове.

   Ликови су као и у свим Аленовим филмовима разрађени до најситнијих детаља, а у овом се посебно истичући са великом енергијом и страстима. Многобројна глумачка екипа великана светског глумишта у многоме је својим маестралним извођењем допринијела Аленовом ауторском рукопису у овом остварењу. Кастинг је у тој мери сјајан да је врло тешко одредити ко је заправо главна улога у филму, јер су сви ликови заиста подједнако битни, те се тако стиче утисак да главну мушку улогу игра Мајкл Кејн, а не Вуди Ален, као и без обзира на наслов филма да главну женску улогу игра Барбара Херши, а не Миа Фароу. Соундтрацкје као и у свим Аленовим филмовима изванредно пробран. Садржи сегмент из Пучинијеве опере Манон Леско, део Баховог Концерта за две виолине и оркестар, као и велики број јазз песама и популарне музике из 30-их и 40-их година XX века, које савршено допуњују естетику режије и монтаже покретних слика које у склопу са соундтрацком такође представљају препознатљив Алленов ауторски рукопис.

   Међу филмском критиком Аленов филм Хана и њене сестре сматра се његовим најбољим, али најкомерцијалнијим филмом, првенствено јер је имао велику зараду и освојио многе награде. Уз многе друге номинације додељене награде су: Златни Глобус за најбољи филм у категорији мјузикл/комедија, три Оскара – најбољи сценарио, најбоља споредна женска улога (Дајан Вист) и најбоља споредна мушка улога (Мајкл Кејн); две БАФТА награде – најбоља режија и најбољи сценарио; и Неw Yорк Филм Цритиц Цирцле награду за најбољи филм, режију и најбољу споредну женску улогу (Дајан Вист).

   Била је то још једна ванвременска прича из златног доба филмске уметности и епохе чији дух још увек слободно лута светом неодољиве маште и креативности. Још једна импресивна слика великог Њу Јорка, унутар чије чудесно привлачне атмосфере и архитектуре пулсира хаотични живот модерне свакодневнице човека чији се унутарњи хаос пресликава кроз уметничка остварења постмодерног доба. Љубав и искреност нуде се као једино спасоносно решење. Био је ово врхунац једне непоновљиве филмске каријере, једног импресивног модернистичког хаоса чија душа још увек вибрира у духу метрополе света – Њу Јорка и вудиаленовског диксиленда који цупка непрестаном меланхоличном мелодичношћу и неуништивим ритмом, читав један век и пар година преко тога. Била је ово још једна импресивна слика времена када је филм још увек носио ореол самосвесне уметности, волшебне креације 20. века.

Foto: Pinterest

Извор: https://www.cupavakeleraba.com/2023/03/17/prikaz-filma-hana-i-njene-sestre-vudija-alena/

Podelite sa drugima:

Povezani članci